PARKING KATOWICE

Koncepcja parkingu wielopoziomowego


autorzy: Paweł Barczyk, Andrzej Duda
współpraca: Justyna Chowaniec, Katarzyna Kotulska
konstrukcja: Witold Doryk
lokalizacja: Strefa kultury – Katowice, Polska
projekt: 2020
zakres: II NAGRODA, projekt konkursowy


kontekst

Katowicka strefy kultury jest  jedną z niewielu nowych przestrzeni tego rodzaju powstałych w ostatnich latach w Polsce, jest miejscem o dużym znaczeniu kulturowym dla regionu, kraju i zagranicy. Przestrzeń ta wymaga dobrej kontynuacji i szczególnie uważnych działań inwestycyjnych zmierzających do umocnienia już zdobytego  uznania jako egzemplum architektury współczesnej. Lokalizacja w ww. Strefie wielopoziomowego parkingu jest jednocześnie: koniecznością funkcjonalną, wielkim wyzwaniem twórczym i  szansą na nową kreację architektoniczną.

KONCEPCJA OBIEKTU,
KONTEKST  PRZESTRZENNY
Parking , o pojemności 1400 samochodów, zaprojektowano w formie trój-płaszczyznowej piramidy o 7 poziomach  z kulminacją w narożniku północno-wschodnim przy skrzyżowaniu ulic Góreckiego i Haralda. Obiekt ten wraz z istniejącymi budynkami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Międzynarodowym Centrum Kongresowym tworzy urbanistycznie domkniętą triadę. Nachylona amfiteatralnie w kierunku południowym płaszczyzna dachu jest przestrzenią dostępną dla ludzi sprzyjającą integracji społecznej i mogącą być zarówno areną wydarzeń kulturalnych jak i miejscem indywidualnych kontemplacji walorów natury, współczesnej architektury, ekologicznych technologii oraz widoku na panoramę Katowic. Architektura obiektu prezentuje estetykę nowoczesnej infrastruktury technicznej i architektury przemysłowej.

ORGANIZACJA RUCHU,
MIEJSCA PARKINGOWE
Wjazdy i wyjazdy do parkingu zapewniono z 3 stron i z 3 poziomów: od Ul. Kilara na poziomie 0, od Ul. Haralda na  poziomie +1 i od Ul. Góreckiego na poziomie +2 . Dla wjazdu i wyjazdu zarezerwowano odrębne całe moduły ( szer. 8,1 m) w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa kolizji w tych newralgicznych miejscach.  Wjazdy i wyjazdy trafiają na kondygnacje nr 0, nr +1, nr +2, które stanowią środek ciężkości pojemności parkingu co licząc statystycznie dla całego parkingu skróci drogę samochodu od wjazdu  do miejsca postoju . Każda kondygnacja posiada obwodową, rozprowadzającą pętlę ruchu jednokierunkowego ( jezdnia szerokości 5m) połączoną z poprzecznymi dwukierunkowymi dojazdami do miejsc parkowania ( jezdnie szerokości 5,7m)  i z rampami  ruchu dwukierunkowego prowadzącymi na inne kondygnacje ( szerokość  jezdni 6,7m, nachylenie rampy 15%). Kwadratowy moduł konstrukcyjny budynku 8,1x 8,1 pozwala na wariantowe  rozmieszczanie miejsc parkingowych w obu prostopadłych kierunkach i zapewnia wygodną   wielkość stanowiska  2,5mx5,0m, przy jednoczesnym zachowaniu odległość od słupa 0,1m dla skrajnego miejsca. Parking posiada  warunki  do zamontowania nowoczesnych elektronicznych systemów zarządzania płatnościami z aplikacjami np. czytników numerów tablic rejestracyjnych znacznie ułatwiającymi kontrolę i obsługę  ruchu na parkingu. W parkingu znajduje się 10 kas automatycznych  rozmieszczonych przy węzłach komunikacyjnych  dla pieszych i sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Przy stanowiskach postojowych dla samochodów znajduje się okablowanie przystosowane dla montażu większej ilości stacji ładowania. W parkingu znajduje się 56 stanowisk dla osób niepełnosprawnych o wymiarach 3,6mx 5,0m.

PARKING OTWARTY
Projektowany obiekt jest parkingiem otwartym spełniającym następujące warunki: całkowita powierzchnia otwarta ściany elewacji na każdym poziomie jest większa niż 35% całej jej powierzchni , odległość miedzy przeciwległymi ścianami jest mniejsza niż 100m a na każdym poziomie istnieją dwie przeciwległe ściany z otworami. Poziomy zagłębione i częściowo zagłębione są przewietrzane z przyległych fos o wymaganych w tym wypadku proporcjach:  szerokość/głębokość  fosy wynosi 1/1.

DOSTĘPNOŚĆ, EWAKUACJA
Dojścia do parkingu znajdują się od ulic Kilara i Olimpijskiej z użyciem kaskadowych klatek schodowych usytuowanych wzdłuż trójkątnych skrajnych ścian piramidy parkingu i od strony Ul. Góreckiego z użyciem klatek schodowych i dźwigów. Rozmieszczenie wyjść z budynku spełnia wymogi przepisów przeciw pożarowych i  zapewnia prawidłową cyrkulację osób pod względem funkcjonalnym. Układ przestrzenny  zapewnia łatwość dostępu do wnętrza parkingu zarówno dla samochodów jak i dla pieszych

DODATKOWE FUNKCJE  BUDYNKU,
EKOLOGIA
Parking posiada dwie dodatkowe funkcje usługowe: na poziomie +1 znajduje się fragment rzutu kondygnacji wraz z otwartym zielonym przedpolem-tarasem przystosowanym do adaptacji na  usługi typu restauracja, klub, sala spotkań itd. (wysokość kondygnacji w świetle tej części budynku wynosi 3m).  Na poziomie +7 na szczycie piramidy znajdują się punkt widokowy i kawiarnia dostępne niezależnie z klatki schodowej i windy od ulic Haralda/Góreckiego. Ponadto miejsce to jest  punktem docelowym po pokonaniu przez zwiedzającego kaskadowych schodów usytuowanych wzdłuż obu krawędzi budynku. Funkcje usługowe są wydzielone ze strefy parkowania i posiadają niezależne systemy wentylacji i klimatyzacji. Na umieszczenie funkcji usługowych w wybranych miejscach i na ich bezkolizyjną adaptację z w stosunku do przestrzeni parkingu  pozwalają także szerokie tarasy ( szer. do 12 m ) usytuowane przed pomieszczeniami usług od strony południowej. Inną o charakterze ekologicznym dodatkową funkcję stanowi farma fotowoltaiczna – źródło energii  odnawialnej .Górna południowa część piramidy  poziomy od +3 do +7 pokryta jest lekkim dachem z systemem paneli fotowoltaicznych. Powierzchnia netto paneli wynosi 4969 m2. Przewidywany zysk energetyczny farmy wynosi 987 000 Kwh/rok. Realizacja i finansowanie instalacji paneli fotowoltaicznych nie została uwzględniona w szacunkach kosztów realizacji parkingu i może być funansowana z funduszy eco-EU lub w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Dach posiada system odprowadzania wody deszczowej gromadzonej w celu jej wykorzystania do pielęgnacji zieleni. Zbiornik znajduje się na poziomie -1 pod placem w narożniku ulic Kilara i Olimpijskiej.

KONSTRUKCJA  I  MATERIAŁY
Konstrukcja parkingu-monolityczna, słupowo ryglowa z ukrytym ryglem w grubości stropu. Strop- płyta monolityczna grubości 30cm,  beton B37. Zbrojenie  pasm podporowych  HDB-S / kotwy  dwu główkowe  (B500 żebrowane lub gładkie) ze spęczanymi główkami. Żelbetowa   konstrukcja parkingu oparta jest na kwadratowym module konstrukcyjnym 8,1m x 8,1m, ze zmianami modułu w miejscach szczególnych jak np. wsporniki.  Stropy  wsparte są na  słupach o zmiennych wymiarach od 40x40cm do 40x80cm w zależności od kondygnacji.  Wysokość kondygnacji brutto wynosi  2,8m (2,4 w świetle). Spadki poprzeczne, dla odprowadzenia wody zapewnia warstwa posadzkowa o gr. od 10cm do 5cm. Budynek posadowiony jest na żelbetowej płycie o gr. 55 cm . Sztywność przestrzenną zapewniają monolityczne piony komunikacyjne klatek schodowych i wind.  Lekka konstrukcja dachu wsparta jest na systemie stalowych kratownic  poszytych  blachą trapezową wysoko fałdową tr 160. Dach jest  jednocześnie pod konstrukcją dla systemu  paneli fotowoltaicznych. Wypełnienie i zabezpieczenie otworów  elewacji północnej i wschodniej stanowią systemy zgrzewanych siatek stalowych.